Het Duitse automerk Porsche heeft in de eerste drie maanden van dit jaar de hoogste verkoop ooit in de boeken gezet, terwijl het in 2016 ook al een recordomzet draaide.

Er werden het afgelopen kwartaal wereldwijd bijna 60.000 auto’s aan klanten geleverd, een toename van 7 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Met name op de Duitse thuismarkt deed Porsche het uitstekend met een verkoopgroei van 19 procent. Ook in China deed het luxemerk uit Stuttgart goede zaken met een 10 procent hogere verkoop. In de Verenigde Staten liep de verkoop wat stroever met een stijging van 4 procent.

De Panamera een groot succes

Volgens Porsche droegen het verkoopsucces van de nieuwe Panamera (plus 12 procent) en de Macan (plus 15 procent) bij aan het goede kwartaal. De Macan is het bestverkopende model van Porsche met bijna 25.000 stuks. In mei wordt de vernieuwde 911 GT3 op de markt gebracht.

In maart meldde Porsche eerder dat het over heel 2016 de hoogste jaaromzet ooit draaide. Met de verkoop van bijna 238.000 Porsche’s werd in die twaalf maanden 22,3 miljard omzet binnengehaald. Dat leverde een brutowinst op van bijna 4 miljard euro. Deze prestatie leverde alle 21.000 werknemers een bonus op van 9111 euro.

Ooit bijna failliet

Het had ook anders kunnen lopen. Een kwart eeuw geleden stond Porsche op de rand van de afgrond. Op het dieptepunt in 1992 verkocht het iconische merk slechts 14.000 voertuigen en spoot het geld eruit. Dat is een immens verschil met de 238.000 stuks in 2016.

Porsche is onderdeel van het beursgenoteerde moederbedrijf Volkswagen Group, dat onder meer ook Audi, Bentley en Lamborghini bezit. Volkswagen-dochtermerken Porsche en Audi lieten vorige week weten meer te gaan samenwerken, vooral op het gebied van autonoom en elektrisch rijden.